Refleksi Diri : Amni Amirah Izzai Binti Mohd Afandi (A166909)
Alhamdulillah, syukurlah ke hadrat Ilahi kerana dengan
keizinanNya, kami dari kumpulan Avicenna
dari citra Pembangunan Diri 1 telah menganjurkan Program Jalinan Kasih
Mahasiswa bersama Anak-Anak Yatim di Kajang, Selangor. Program ini bermula pada
pukul 2.30 petang hingga 5.30 petang. Walaupun ia singkat, kami saratkan dengan
pelbagai aktivit yang sesuai untuk anak- anak yatim Peribadi Mulia ini. Program
Jalinan Kasih Mahasiswa ini telah
disertai oleh enam orang yang terdir daripada kami dan dua guru pembimbing.
Kami sekumpulan memilih Pusat Kebajikan PeribadI
Mulia ini sebagai platform untuk melaksanakan program yang akan datang. Seramai
40 penghuni rumah anak yatim yang terdiri daripada umur seawal 3 tahun hingga
12 tahun. Melalui program Jalinan Kasih Mahasiswa ini, kami telah mendapat
pelbagai pengalaman yang sangat berguna untuk diaplikasikan sebagai pelajar
universiti juga dalam kehidupan seharian. Sepanjang program yang dijalankan ,
pelbagai aktiviti yang bermanfaat untuk penghuni rumahanak yatim dan juga guru
pelatih telah dijalankan. Antara aktiviti utama yang telah dijalankan di rumah
anak yatim tersebut adalah Ice Breaking, Fast in Word, Cross Pad, Teka Lah
Guees Lah dan sesi kreativiti.
Selepas meluangkan masa bersama anak yatim
ini, program ini telah menyedarkan saya tentang tugas sebenar sebagai seorang pelajar.
Untuk menjadi seorang pelajar yang berjaya, tanggungjawab yang perlu dipikul
bukan hanya meliputi tugas menuntut ilmu sahaja. Malah seorang pelajar juga
bertanggungjawab untuk mengambil berat tentang masyarakat di sekeliling apatah lagi
yang berkurang nasib baik. Saya berasa amat bertuah dan berasa bahawa saya
perlu menghargai setiap perkara yang saya lalui dan kecapi. Walaupun hidup
sebagai anak yatim, kanak-kanak di rumah anak yatim tersebut amat aktif dan
senyuman mereka yang sangat ikhlas amat menyentuh hati saya. Saya sangat
menghargai pengalaman saya di rumah anak yatim itu.
Selepas menjalankan program bersama dengan
anak yatim di sini, saya berasa setiap anak-anak yatim ini di sini sangat
berbakat dan aktif walaupun situasi keluarga mereka yang sulit. Anak-anak yatim
di Pusat Kebajikan Peribadi Mulia berhak untuk dapat kehidupan dan peluang yang
sama serata seperti setiap budak di negara ini. Masyarakat di Malaysia juga
harus memberi perhatian kepada anak-anak yatim ini Oleh itu, sesiapa yang pikul
tanggungjawab untuk menjaga mereka hendaklah mempunyai kefahaman sebegitu. Seterusnya,
hubungan yang erat dapat dijalinkan bersama anak-anak yatim ini dan saya dapat
memupuk sifat rendah diri, penyayang dan prihatin dalam diri setelah program
tamat serta memberi sedikit keinsafan dalam diri bahawa kita harus bersyukur
dengan apa yang dimiliki. Perasaan simpati menyelubungi diri saya setelah
melihat keadaan anak-anak yatim. Walaupun mereka tidak mempunyai ibu atau bapa
atauu keduanya, mereka sentiasa berkeyakinan tinggi dan sentiasan bersemangat. Pelbagai
perkara saya telah pelajari daripada pengalaman di rumah anak- anak yatim ini.
Saya juga berasa besyukur dengan kehidupan saya setelah melihat keadaan
anak-anak yatim yang kurang bernasib baik itu.
Seterusnya,
kursus Pembangunan Diri ini telah mengajarkan saya untuk bertanya pendapat
orang lain. Saya akan bertanya kepada rakan-rakan saya tentang tindakan yang
telah saya ambil untuk melancarkan proses projek ini. Saya juga akan meminta
nasihat daripada mereka serta membuat perbandingan dengan diri sendiri.
Sekiranya saya mendapat teguran daripada rakan-rakan atau pensyarah, saya akan
memperbaiki kesilapan atau pembetulan dan akan membetulkan kesalahan saya ini
sepanjang Program Jalinan Kasih Mahasiswa bersama Anak-Anak Yatim.
Bagi meningkatkan daya kepimpinan daya
diri sendiri, saya akan melaksanakan tanggungjawab saya sebagai seorang setiausaha
dengan baik. Ini merupakan satu peluang yang tepat pada masanya untuk saya
melatih diri sendiri untuk mempertingkatkan lagi kemahiran saya. Selain itu,
saya juga perlu melatih diri untuk merancang dan membahagi tugasan-tugasan saya
dengan berkesan supaya tugasan-tugasan tersebut dapat dihantar atau siap di
dalam masa yang ditetapkan.
Seterusnya, kursus Pembangunan Diri ini
telah mengajarkan saya untuk bertanya pendapat orang lain. Saya akan bertanya
kepada rakan-rakan saya tentang tindakan yang telah saya ambil untuk
melancarkan proses projek ini. Saya juga akan meminta nasihat daripada mereka
serta membuat perbandingan dengan diri sendiri. Sekiranya saya mendapat teguran
daripada rakan-rakan atau pensyarah, saya akan memperbaiki kesilapan atau
pembetulan dan akan membetulkan kesalahan saya ini sepanjang Program Jalinan Kasih
Mahasiswa bersama Anak-Anak Yatim.
Comments
Post a Comment